Mår du dåligt? Sikta på att må sämre!

Sven-Alex TryggHarmonisering, Insikter & Funderingar, Projekt Fri & Het, Tips & TrixLeave a Comment

Må sämre? What?

Det här inlägget kommer som ett tillägg till Rotdagar, då jag fått en del frågor kring det. Särskilt kring mitt tips om att försöka må sämre om du mår dåligt, om att “staka nedför backen”.

Vad menar jag då? Låt mig berätta en historia.

När jag fick mer än jag bett om (tycker jag själv)

Jag har i många år experimenterat med en massa olika övningar för att utvecklas på alla möjliga vis. Ibland råkar jag trycka på någon knapp – jag råkar be om något jag inte riktigt visste vad det innebar – och sätter igång processer som inte alltid är behagliga. Eller, det är mitt motstånd mot förändringen som orsakar obehag, inte förändringen i sig.

Hur som helst, det här hände för många år sedan, jag var hemma hos mina föräldrar i Rättvik och jag hade visst tryckt på någon knapp utan att veta om det. Bett om något kanske. Jag började må riktigt dåligt. Allt kändes för trångt, jag ville bara ut på något sätt, och jag visste inte vad jag skulle ta mig till. Osäker på om det var någon form av ångestattack, men jag mådde i alla fall riktigt jäkla kasst.

Eftersom jag på den här tiden sög i mig alla böcker jag kom åt om personlig utveckling i alla möjliga och omöjliga former hade jag en hel del tekniker på lager, och jag började nu prova alla jag kom på för att bli fri från obehaget.

Andningsövningar. Långa djupa andetag för att lunga systemet. Andades in färger i olika varianter. Visualiserade ljus av olika färg, form och styrka. Bad mina “hjälpare” om assistans. Tänkte på fina saker som blommor och fjärilar. Provade att skriva, att måla, att på något sätt fly eller distrahera mig nog för att komma undan. Tänka positivt, jo minsann…

Inget fungerade, och nu började jag antagligen se ganska desperat ut. Jag tyckte verkligen att jag fått mer än jag bett om.

Guinness Rekordbok

Till slut började en annan känsla vakna i mig, en liten “jävlar anamma” började röra på sig. Sakta började jag byta roll från att vara offret, den jagade, den som försvarade sig, den som försökte putta bort känslorna, till jägaren. Jag blev förbannad och sa saker som “kom igen då!”. “Give me your best shot!”.

Jag bestämde mig för att om jag nu ändå mådde så jävla dåligt, då skulle jag se hur dåligt jag kunde må. Jag tänkte att om någon slår upp Guinness Rekordbok för att se vem som har mått sämst i hela världen, då skall det stå “Sven-Alex Trygg” där.

Jag började verkligen jaga känslorna, jag öppnade mig för dem och försökte ta in mer av dem, inte undvika dem.

En sekund. Eller mindre.  På någon sekund förändrades mitt tillstånd och obehaget försvann! Kommer aldrig att glömma den känslan! När jag slutade kämpa emot, slutade försöka tänka positivt och allt annat, då kunde det som ville lämna mig få fri lejd och faktiskt komma ut!

Insåg då, att många gånger då jag mår dåligt är det för att det är någon del i mig som vill lämna mig, men jag håller emot!

Obehaget smög sig på några gånger till den dagen, men nu visste jag att det var jag som var jägaren – eller förlösaren  – och tog varje chans att mumsa i mig känslan så att den kunde bli fri. Du kan bara släppa taget om en känsla när du upplever den, bara då är dörren till det rummet öppen. Passa på!

Hur ser kanten ut?

När jag har en klient som säger sig må dåligt brukar jag först fråga hur han eller hon vet att han eller hon mår dåligt. Bra att veta hur kartan ser ut. Ofta frågar jag också hur det går till att må just så dåligt, eftersom jag också vill känna hur det känns. Det ligger en strategi bakom våra känslor, även om vi inte är medvetna om den.

Frågan “hur dåligt kan du må” syftar sedan till att ta kontrollen över känslan, att ta tillbaka rodret, att hitta kanten. Hur ser kanten på obehaget ut? Vad är den gjord av? Gröt? Plankor? Pannkakor? Tjock luft? Vilken färg?

Sen är det också så, har jag insett, att vägen ut ur något ofta är genom att gå längre in i det. Utgången verkar finnas i mitten även här. Genom att gå emot våra rädslor – genom att göra något “big and bold” bara för att vi kan – spräcker vi bubblan och expanderar. Oberoende av utfallet! Jag ser fram emot ett liv med många “misslyckade” projekt och idéer, för det betyder att jag vågat prova!

Prova att säga “Intressant!”

Om du just nu har tankar som stör dig, tankar som ger dig obehag, prova en enkel och kraftfull teknik jag ofta använder själv. När den obehagliga tanken dyker upp, säg – högt, tyst eller i ditt inre – “intressant åsikt”. Om ditt inre spelar upp en obehaglig “film” om en tråkig framtid, säg “intressant film”. Genom att göra detta bekräftar du att tanken finns, men du befriar dig från dess påverkan.

 

Allt Gott! Vandra din egen väg!

/Sven-Alex

Kommentera gärna!